کلاهبرداری از راه پیامک
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
کلاهبرداری از راه پیامک
نوشته شده در دو شنبه 4 مهر 1401
بازدید : 170
نویسنده : رایا هستم

کلاهبرداری از طریق پیامک

با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از موبایل، خیلی از مسائل و مشکلات ارتباطی بین افراد کاهش یافته است. ارسال پیامک، یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از موبایل است. چند سال است که فرستادن پیامک یکی از کاربردی ترین وسایل ارتباطی و تبلیغاتی می باشد. ولی همین ارسال پیامک ، توانسته بستری برای ایجاد جرائم تازه ای شود که از این جرائم می توان به کلاهبرداری از راه پیامک اشاره کرد.
در کلاهبرداری پیامکی، فرد کلاهبردار از راه ارسال اس ام اس برای دستیابی به اطلاعات بانکی و شخصی افراد تلاش می کند. محتوای پیامک های ارسالی می تواند شامل مسائل مختلفی نظیر قطع یارانه، دریافت کد تخفیف و ... باشد. چنانچه افراد به موارد کلاهبرداری از راه پیامک آگاه باشند در تله ی این کلاهبرداران نمی افتند و جرایم در این حوزه، کاهش می یابد.
معنی دقیق جرم کلاهبرداری در ماده ی 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری بیان گردیده است. بر اساس این ماده هرشخصی از راه حیله و فریب مانور های متقلبانه انجام دهد و مال دیگری را ببرد مرتکب جرم کلاهبرداری گردیده است. بنابراین جرم کلاهبرداری 3 رکن مهم فریب خوردن فرد زیان دیده، اعمال مانورهای متقلبانه به وسیله ی فرد کلاهبردار و بردن مال دیگری را دارد.
چنانچه شخصی از راه ارسال پیامک ، مانور های متقلبانه بکند و دیگر افراد در نتیجه ی این اعمال فریب بخورند و همه ی این ها منتج به بردن مال دیگری توسط شخص کلاهبردارشود ، جرم کلاهبرداری از راه پیامک محقق گردیده است.
قانون گذار برای جرم کلاهبرداری پیامکی، ضمانت اجرا در قانون در نظر گرفته است. مجازات جرم کلاهبرداری در ماده ی 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری معین گردیده است. مطابق این ماده ی قانونی، شخص کلاهبردار، به جز رد اصل مال به صاحب آن، به حبس از 1 الی 7 سال و پرداخت جزای نقدی، معادل مالی که گرفته است، محکوم می شود.
موارد کلاهبرداری از راه پیامک
کلاهبرداری از راه ارسال پیامک جعلی به نام سامانه ی ثنا : در این شیوه از کلاهبرداری، فرد کلاهبردار با جعل آدرس اینترنتی سامانه ثنا ، اس ام اسی با محتوا‌یی مانند ابلاغیه، ثبت شکایت در سامانه و این گونه موارد برای افراد دیگر ارسال می نماید.
در پیام ارسالی یک لینک پرداخت درج گردیده است که از فرد می خواهد هزینه ی ابلاغیه را پرداخت کند که از آن جایی که مبلغ آن خیلی کم می باشد، افراد فریب خورده و برروی لینک کلیک کرده و عملیات پرداخت را تکمیل می نماید. لینک درج شده در این پیام، حاوی یک بد افزار است و کلاهبرداران اینترنتی از راه آن، به اطلاعات کارت بانکی درخواست کنندگان دست یافته و به شکل غیر مجاز از حساب بانکی آن‌ها پول برداشت می کنند که به آن فیشینگ هم گفته می شود.
در رابطه با پیامک های ارسالی از سوی سامانه ی ثنا، این موارد را در نظر بگیرید که قوه ی قضائیه اعلام نموده کلیه ی پیامک های ارسالی از سامانه ثنا، با سرشناسه adliran ارسال می گردد. و نیز قوه قضاییه هیچ گاه جهت مشاهده ابلاغیه از درخواست کنندگان پول نمی گیرد.

  • کلاهبرداری از راه ارسال پیامک حاوی خدمات دولتی : این پیامک‌ ها اغلب در مناسبت های خاص و یا پس از یک خبر مهم ارسال می گردند که معمولا حاوی محتوایی مثل ثبت نام کارت سوخت، هدفمندی یارانه‌ ها و یا قطع یارانه، ثبت نام سبد کالا و ... می باشند. همانطور که ذکر شد این پیامک ها، یک لینک پرداخت داشته که از راه آن، به اطلاعات بانکی فرد فریب خورده، دست می یابند.برای این که در تله ی این افراد گرفتار نشوید ، چنانچه از صحت پیامک ارسالی اطمینان ندارید، از ارائه ی اطلاعات شخصی و بانکی خود از راه پیامک امتناع نمایید و یا در صورت لزوم و موارد استثنائی، برای پرداخت از کارت بانکی که موجودی زیادی ندارد استفاده کنید زیرا کلاهبرداری از راه کارت به کارت بسیار رایج می باشد.
  • کلاهبرداری از راه ارسال پیامک حاوی محتوای جوایز : گاهی اوقات برای افراد، پیامک هایی با محتوای این که شما برنده ی جایزه شده اید، ارسال می گردد و یا می گویند برای دریافت کد تخفیف بر روی لینک زیر کلیک کنید. همان گونه که گفته شد این لینک ها، تنها برای دستیابی به اطلاعات بانکی شما طراحی گردیده اند. همچنین، چنانچه ارسال کنندگان پیامک، اطلاعات دیگری نظیر آدرس خانه ی شما را خواستند، تا از صحت پیامک اطمینان پیدا نکردید اطلاعات خود را به آنها ندهید.
  • پیامک بخشیده شدن جرائم : این پیامک اغلب در رابطه با جرائم رانندگی ارسال می گردد، با این محتوا که چنانچه تا 24 ساعت آینده پنجاه درصد از خلافی ماشین خود را پرداخت کنید، همه ی جرائم شما بخشیده می گردد. در این مورد هم مثل موارد قبلی، یک لینک در پیامک ارسالی درج گردیده که با کلیک بر آن و وارد کردن اطلاعات کارت بانکی، کلیه ی اطلاعات بانکی خود را به شخص کلاهبردار می دهید.
  • پیامک یافته شدن گنج : مثلا فردی به شما پیام می دهد که در بیابان یک گنج یافته اما چون بیسواد است و امکان فروش آن را ندارد از شما می خواهد که به او کمک کنید تا گنج را بفروشد و یا در ازای دریافت مبلغی آن گنج را به شما بدهد. به هیچ عنوان به این گونه پیامک ها پاسخ ندهید.



:: برچسب‌ها: کلاهبرداری,کلاهبرداری از راه پیامک,کلاهبرداری از راه ارسال پیامک,پیامک ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: